Welkom op mijn blog
Ik schrijf stukjes over het dagelijkse leven in mijn gezin, op het werk of in de kerk en over de omgang met God.
Mijn verlangen is om je te bemoedigen, aan te vuren en van elkaar te leren.
Veel zegen bij het lezen!

woensdag 30 november 2011

Je kent het wel, weggedrag. Of eigenlijk moet ik zeggen, onbeschoft weggedrag.
Gisteren nog.. Ik kom aanfietsen en zie een dame al bellend achter het stuur een vrouw geen voorrang verlenen bij het zebrapad en ook nog boos toeteren. Zulke dingen gebeuren in een paar seconden en daar ga ik over nadenken.
Ik las namelijk van de week in de krant dat boetes flink omhoog gaan. Toeteren naar 350 euro, bellen naar 220 euro en niet op tijd stoppen voor een zebrapad 340 euro. Een snel rekensommetje voor deze dame zegt mij dat als de politie haar nu zou aanhouden ze niet zo heel erg blij haar weg zal vervolgen. Maar blijkbaar kunnen de boetes nog zo hoog zijn, het veranderd weinig aan ons gedrag.
Is het met ons eigenlijk niet net zo? De Rechter van hemel en aarde heeft onze boetes betaald aan het kruis in Zijn zoon Jezus. Als we echt zouden beseffen dat Hij de prijs heeft betaald, wordt ons gedrag anders. Als we begrijpen wat een Liefde daaruit spreekt willen we gehoorzaam zijn aan Zijn woord. Velen begrijpen dat echter niet. Ze denken dat ze zelf hun boetes moeten voldoen, en doen zo hun best. Sommigen zijn te trots om hun "boetes" te laten betalen. Anderen hoogmoedig. Ja, een aardse rechter zou aards beslissen maar de Hemelse Rechter wil het kado doen. Het getuigt van weinig nederigheid om het niet te aanvaarden. Termen als: 'Dat heeft de mens zelf gewild'is een uitvlucht om zelf niet achter Jezus aan te willen wandelen. Ja, het kost overgave, maar het brengt je Alles: Je wordt vrijgesproken. Wie zou dat nu niet willen?

4 opmerkingen:

  1. Ja, onze boetes betaald... hoera! reden voor een feestje :) Super stukje weer hoor, dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tja het wordt wel duur dat zondigen met de auto. Soms denk ik wel eens: net goed. Maar ik heb dan ook in 30 jaar maar één bekeuring gehad en nog altijd vind ik het zonde van de poen...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nou Clint, zoals je uit mijn stukje kunt opmaken, kun je nog zo je best doen... 1 overtreding of 10, Jezus moest er voor aan't kruis. We kunnen ons helaas dus nooit op de borst kloppen. We leven van genade, en ja als we ons aan de regels houden, verloopt het wat aangenamer, als we't maar niet in eigen kracht doen!

    BeantwoordenVerwijderen